środa, 5 kwietnia 2017

Chleb pełnoziarnisty na zakwasie




     Idealny na Święta Wielkanocne z  pyszną chrupiącą skórką i wspaniałym delikatnym w smaku wnętrzem . 
Długo próbowałam ideału zmieniałam proporcje kombinowałam z wyrastaniem 
No i po wielu próbach chyba mam ten idealny dla mnie chlebek
Wyprodukowany oczywiście bez użycia drożdży na własnym zakwasie .
Użyłam dwóch rodzajów mąk , mąki pszennej pełnoziarnistej oraz mąki żytniej typ 750
Proporcje bardzo łatwo zapamiętać 
200g/300g/300g
Czyli: zakwas/pszenna/żytnia 
cała tajemnica moim zdaniem tkwi w cierpliwości ponieważ na chlebek trzeba troszkę poczekać i dać mu czas na wyrastanie . 
Moja rada to zrobić co należy i po prostu zapomnieć na jakiś czas o chlebku i niech tam sobie pracuje nasz zakwasik.
Będziemy to robić dwa razy raz w misce po zarobieniu i potem jeszcze raz już w formie .
Chcesz zabłysnąć w święta i pochwalić się przed rodziną własnoręcznie zrobionym chlebkiem to 
Do dzieła !!!!





Składniki :

zakwas ( przepis tutaj ) 200g
mąka pszenna razowa 300g
mąka żytnia( typ 750 ) 300g
woda (tyle ile zabierze mąka ciasto będzie lekko luźne ale nie lejące) 
sól - łyżeczka 

Wykonanie 
wszystkie składniki dokładnie ze sobą łączymy 
następnie tak przygotowaną masę zostawiamy na 4 godziny w zacisznym i ciepłym miejscu pod ściereczką aby nie wysychała
Po tym czasie przekładamy chlebek do formy ( można lekko naciąć nożem z wierzchu) i czekamy aż wyrośnie jeszcze raz ale już krócej 
jeśli zauważycie że lekko podrósł już możecie zacząć piec
temperatura pieczenia to 180 stopni C w czasie ok 1 h 

Pozdrawiam Serdecznie i życzę 
Smacznego !!!  





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz