wtorek, 28 lipca 2015

Tartaletka z warzywami na spodzie serowo-jogurtowym

 W poszukiwaniu nowych form podania warzyw oraz zainspirowana magazynem kuchnia i ich cudownymi zdjęciami .
 Postanowiłam podjąć wyzwanie i zmodyfikowałam jeden z przepisów sierpniowego numeru .
Modyfikacja polegała na odtłuszczeniu tego dania , a jednocześnie zatrzymaniu wszystkich cudownych smaków.
Mąkę białą pszenną zastąpiłam pełnoziarnistą orkiszową
Masło zamieniłam na klarowane
A w spodzie serowym wyeliminowałam ilość sera i zastąpiłam mniejszą ilością ale intensywnego w smaku sera blue Lazur 
zamiast śmietany jogurt typu greckiego

Oceńcie sami 
Poniżej przepis 
zapraszam 




czwartek, 23 lipca 2015

Babeczki Orkiszowe z borówkami

Orkisz to zapomniana odmiana pszenicy , używany często w średniowieczu odszedł w zapomnienie ze względu na mniejsze plony niż pszenicy zwyczajnej .
A szkoda ponieważ zawiera więcej białka , lepiej przyswajalny gluten.
Więcej w nim selenu, cynku, miedzi, wit.A i E
Bogate źródło błonnika.
Zawiera wartościowy dla naszego zdrowia kwas linolenowy.
Zapomniany przez ludzi orkisz został nietknięty przez modyfikacje stosowane przez biznes rolniczy.
Więc mamy do dyspozycji zboże o tych samych wartościach co przed kilu tysiącami lat.

Od jakiegoś czasu eksperymentuje w kuchni z różnymi mąkami i nieustannie mnie zachwyca to co można wyczarować
Zachciewajki na coś słodkiego i zdrowego są pretekstem do wypróbowania nowego przepisu lub zmodyfikowania starego, a nóż coś fajnego wyjdzie :)
Dzisiaj proponuje wam babeczki orkiszowe z dodatkiem borówki amerykańskiej.
U was oczywiście może być dodatek innych owoców wedle gustu i zasobów spiżarni;)
 Dla małych i dużych łasuchów :) 

Poniżej przepis 
zapraszam




środa, 22 lipca 2015

Pieczone bakłażany z serem feta i żurawiną

Sezon na bakłażany w pełni . Uwielbiam ten ich piękny kolor . Przyznam się że dopiero od niedawna przyrządzam je w domu . Jakoś tak zawsze brakowało mi koncepcji na to warzywko (ciekawostką jest że z punktu widzenia botaniki bakłażan jest owocem a dokładniej jagodą).
 A przecież można z niego wiele fajnych potraw ugotować na przykład leczo lub udusić z grzybkami lub dodać do zupki lub grillować lub upiec w piekarniku  i jeszcze pewnie wiele innych.
Myślę że warto poeksperymentować bo bakłażan to dobre źródło błonnika jest go dwa razy więcej niż w jabłku 
Bakłażany są niskokaloryczne w 100g  posiadają jedynie 20 kcal
To także źródło magnezu, potasu i wapnia 
U mnie dzisiaj pieczony bakłażan 
Polecam jako przekąskę lub dodatek do mięs świetnie wspomaga trawienie tłuszczu 
Poniżej przepis 
Zapraszam 




wtorek, 21 lipca 2015

Zapiekanka Warzywna

Same warzywka to lubię 
Lekki  jarski obiadek na bazie tego co kto ma  Czyli biuro rzeczy znalezionych :)
Warzywa - bogactwo błonnika , witamin i składników mineralnych.
Lato w pełni stoły na straganach uginają się od świeżych warzyw, więc bierzcie koszyk i na zakupy 
A potem przygotujcie wspaniałą zapiekankę warzywną 
Poniżej przepis 
Zapraszam 





niedziela, 19 lipca 2015

Torcik Jagodowy na zimno w wersji light


Lato w pełni , uwielbiam te porę pomimo upałów staram się nie narzekać .
Nie cierpię zimna , marznących rąk i stóp jak sobie przypomnę to wolę sobie nie przypominać :) .
Wszelkie wypieki w tym czasie odkładam i przygotowuję desery na zimno .
Już królują jagódki na straganach więc dzisiaj wymyśliłam Torcik Jagodowy
Mogą go smakować osoby na diecie redukcyjnej ponieważ zawiera mleko odtłuszczone oraz jogurt grecki o zmniejszonej zawartości tłuszczu 
Zamiast cukru naturalny ksylitol 
Poniżej przepis 
Zapraszam 



czwartek, 16 lipca 2015

Sałatka Łososiowa z Kaszą Jaglaną

              Uwielbiam ryby pod każdą postacią.
 Staram się aby przynajmniej dwa razy w tygodniu gościły na naszym stole.
Najlepsze oczywiście te najtłustsze 
Bogactwo kwasów omega 3 
Dobre źródło potasu, selenu, cynku , jodu , a także wit. A,D,E i B

U mnie dzisiaj łosoś wędzony na zimno w sałatce z kaszą jaglaną.
Uwielbiam kaszę jaglaną komponuje się praktycznie z wszystkim 
Na słodko na słono jak kto lubi i jak komu pasuje 
Była już kaszka jaglana z owocami na słodko 
a dzisiaj będzie kasza jaglana z wędzonym łososiem .
Zaskakujące połączenie i ciekawy smak 
Poniżej przepis 
Zapraszam 





Składniki :

8 łyżek ugotowanej kaszy jaglanej Kupiec

łosoś brzuszki wędzony na zimno ok 3-4 sztuki
dymka 2-3 razem ze szczypiorem
koperek 
kapary (garść)
suszone pomidory z zalewy 3 sztuki 
suszona żurawina garść 
sól 
pieprz 



Na sos :


musztarda drobna  łyżeczka 
oliwa 3 łyżki
sok z cytryny łyżka 


Wykonanie :


Namoczyć żurawinę we wrzątku na ok. godzinę lub dwie
Brzuszki kroimy w kosteczkę 1x1 lub większą jak lubicie
Dymkę kroimy drobno razem ze szczypiorkiem 
Koperek poszatkować ( u mnie spora garść)
Kapary odsączyć i dodać do reszty składników ( garść)
Suszone pomidory odsączyć z zalewy i drobno pokroić

Wszystkie składniki razem wymieszać przyprawić solą i pieprzem 

Przygotować sos 
W tym celu mieszamy razem sok z cytryny, oliwę i musztardę.

Sałatkę wymieszać razem z sosem i zostawić do przegryzienia na ok 1 h w lodówce . 

Smacznego 


                                                             Gotuj w zdrowym stylu



czwartek, 9 lipca 2015

Konfitura agrestowa na waflach ryżowych z nasionami chia

   Zaczynamy sezon przetworów , lubię ten czas.
 Polowanie na owoce i warzywa jak najlepszej jakości bez nawozów po prostu bez chemii.
Jestem w tej dobrej sytuacji że mieszkam w małej miejscowości otoczonej lasem i gospodarstwami w których znajduje się bogactwo świeżych i zdrowych warzyw i owoców.
Chodzę podpytuję, szukam na targu u osób które widać już na pierwszy rzut oka że to jego warzywa lub owoce.  Stoją z dwiema czasem z trzema skrzyneczkami  nie  za pięknych ale za to zdrowych produktów. Omijam wielkie wyglancowane truskawy, olbrzymie ogórki i jabłka jak spod matrycy.
Cieszę się kiedy czasem do bramy ktoś zapuka czy chciałaby pani trochę aronii bo mi tak na działce obrodziła że nie wiem co mam z tym zrobić a wyrzucić szkoda . 
No więc wsio przyjmuję :) a potem się zastanawiam co z tego zrobię. 
Oczywiście nie wszyscy mają na tyle aby się podzielić lub sprzedać ale czasami zdarzają się miłe niespodzianki. 
Ostatnio dostałam w prezencie czerwony agrest, pyszny tak zwany swojski :) 
Pomyślałam zjemy , ale zaświtała mi w głowie myśl konfitura taka jeszcze ciepła , posmarowana na wafelku lub czym tam kto ma i lubi . 
Agrest jest jednym z najzdrowszych owoców.
Wspomaga pracę nerek oraz wątrobę i płuca
ujędrnia mięśnie 
redukuje kwasowość 
zawiera sporo wit,C,A
Jest polecany osobom cierpiącym na artretyzm ponieważ pomaga usuwać kwas moczowy
ma działanie żółciopędne
Naturalny sok z agrestu stosuje się w kuracjach dietetycznych w zaburzeniach przemiany materii.
Odświeża , tonizuje i reguluje gospodarkę witaminami .
Pomocny w chorobach przeziębieniowych
Świeży zapobiega zaparciom .

Po mojemu konfitura jest wtedy dobra gdy owoc z którego jest robiona nie traci świeżości .
Nie lubię zbyt mocno wysmażonych konfitur które tracą swój kolor .
Tutaj ważny jest czas ale nie czas spędzony na podgrzewaniu ale czas spędzony na odparowaniu wody z owoców .
Przepis jest bardzo prosty każdy sobie poradzi 

Więc jedzmy agrest róbmy przetwory :)
Poniżej przepis zapraszam 









Składniki :

Na kilogram agrestu 
3/4 ksylitolu lub zwykłego cukru 
ok. 2 cm startego imbiru 


Wykonanie :

Agrest dokładnie myjemy , obieramy z szypułek.
Wkładamy do rondla 
zasypujemy cukrem
dodajemy imbir ( opcjonalnie)

i podgrzewamy do momentu zagotowania ( mieszamy) 
Czekamy aż wystygnie 
Przekładamy do melaksera z nożami i miksujemy do preferowanej konsystencji 
Wykładamy znów do rondla 
znów podgrzewamy do momentu zagotowania ( mieszamy) i wyłączamy 
Czekamy aż przestygnie i powtarzamy 
ja podgrzewam tyle razy aż uzyskam odpowiednią dla siebie konsystencję . 
U mnie w miarę gęsta dżemowa uzyskałam ją po 4-5 podgrzaniach 

Wykładamy gorącą do wyparzonych słoików , szczelnie zakręcamy .
Słoiki odwracamy do góry dnem , przykrywamy kocykiem
czekamy aż wystygną 
I gotowe 

Lub zjadamy bezpośrednio :) 

Smacznego 







Miloma 


Gotuj w zdrowym stylu

wtorek, 7 lipca 2015

Kurczak w sosie słodko kwaśnym z quinoa

      Potrawa która króluje u nas w domu już od wielu lat 
Jest na stole przynajmniej raz na dwa tygodnie wszyscy ją uwielbiamy , dzieci się dopominają
- kiedy będzie słodko kwaśny mamo ???
Czemu dopiero teraz ją umieszczam ?
Nie wiem , chyba dlatego ze jest u nas tak powszednia że nie przyszło mi do głowy:)
U nas powszednia ale nie u wszystkich 
Budzi często zdziwienie wśród znajomych że:
- sos przygotowany na soku pomarańczowym ? niemożliwe !
a jednak ani grama wody :)
Podaję z ryżem lub quinoa tzw. komosą ryżową 
Komosa ryżowa to źródło pełnowartościowego białka zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne które musimy dostarczyć organizmowi ponieważ ich nie syntetyzuje.
Posiada właściwości  zapobiegające nowotworom 
Zapobiega miażdżycy zawiera kwas linolenowy, linolowy, oleinowy które wpływają na jego obniżenie 
Posiada niski indeks glikemiczny IG- 35 


Zapraszam poniżej przepis 







poniedziałek, 6 lipca 2015

Muffinki bezglutenowe z bananem

              Wakacje , dzieciaki w domu śpią do późna, a jak wstają to mają duuuży apetyt ale ....... no właśnie. 
Mamoooo.....  zrób coś pysznego !!! 
Znacie dzieciaka który nie lubi muffinek ?
Ja nie znam :)
Te które dzisiaj robiłam na śniadanie są bezglutenowe na mące kukurydzianej z  bananami
Wcale nie tak mało tego banana bo na jedna szklankę maki dałam dwa banany 
Możecie podawać z czym chcecie u nas z konfiturą agrestową na przepis której zaproszę was w innym poście.
- Pyszne mamo 
I to chyba najlepsza nagroda :)
Przepis poniżej 
Zapraszam 







niedziela, 5 lipca 2015

Chłodnik z buraczkami i ogórkiem

   Uff ale upał, nie wiem jak wam ale mnie daje się we znaki . 
Ale nic to  tęskniłam za ciepłem .
Odkąd sięgam pamięcią jeszcze do czasów dzieciństwa, jak było upalnie to babcia zawsze podawała zsiadłe mleko z ziemniaczkami i koperkiem .
To było danie zarezerwowane na ciepłe letnie dni, przynosiło pełny brzuch i ukojenie w upał .
Żadna potrawa nie kojarzy mi się tak bardzo z latem jak właśnie ta.
U mnie w kuchni latem  często królują chłodniki na bazie zsiadłego mleka .
Dzisiaj podaję wam przepis na chłodnik z buraczkami i świeżym  ogórkiem z delikatną nutą czosnku.
Można zjadać bez dodatków lub z czym kto chce u mnie z ziemniaczkami z wody. 
Poniżej przepis
 Zapraszam







środa, 1 lipca 2015

Koktajl z papai i mleka sojowego

     Zostałam obdarowana takim oto owocem  :)
       " Masz Ty będziesz wiedziała co z tego zrobić"
Taaa więc nie wiedziałam co z tego zrobić ba  nawet nie wiedziałam co to jest i jak się nazywa. 
Trzeba było zgłębić temat 
Papaja bo o niej tu mowa okazała się bardzo wartościowym owocem z rodziny melonowcowatych zwana melonowcem właściwym.
Ma w sobie moc dobroczynnych właściwości 
Zawiera enzym papainę wspomagający trawienie  białka 
zawiera wit.C
kwas foliowy
potas
wit.E,A,K
posiada właściwości przeciwnowotworowe i jako jedyna z przebadanych roślin blokuje rozrost komórek raka piersi
Podobnież zostało udowodnione iż papaja przywraca prawidłowy poziom korzystnych bakterii po leczeniu antybiotykami 

U mnie dzisiaj przepis na odmładzająca bombę witaminową 
Koktajl na bazie mleka sojowego z dodatkiem papai 
Przepis poniżej 
zapraszam