piątek, 10 kwietnia 2015

Chleb żytni 2000

Masz problemy z jelitami ? Cierpisz na zaparcia ? Lekarz zalecił dietę bogatą w błonnik , a ty nie wiesz jak to ugryźć ?  Polecam wprowadź do swojej diety chleb z mąki pełnoziarnistej 2000. Dlaczego akurat ten rodzaj chleba polecam ?  Ponieważ jest bardzo bogaty w błonnik , pochodzi z mąki razowej tzn.  Ziarno wykorzystane do produkcji  zostało zmielone w całości czyli to co dobre a mianowicie okrywa nasienna zawierająca mega dużo błonnika została w mące. Błonnik tego typu działa w naszym organizmie jak szczotka , nie jest trawiony przechodzi przez jelita i oczyszcza je ze złogów i pozostałości nie strawionych resztek. Pobudza pasaż jelitowy i sprawia że systematycznie chodzimy do toalety :). 
A jeżeli jeszcze upieczesz to sam na prawdziwym zakwasie to już będzie samo zdrowie dla twojego brzucha:)

Poniżej znajdziecie przepis . Zapraszam 









Składniki na zakwas :


5 łyżek mąki razowej żytniej 2000
woda ( może być z kranu letnia) tyle aby uzyskać konsystencję gęstego budyniu.


Wykonanie zakwasu :

W litrowym czystym słoiku mieszamy mąkę z wodą i odstawiamy na cały dzień .
Następnego dnia wsypujemy tyle samo maki i wody i mieszamy i zostawiamy na cały dzień .
Tak przez 3 dni a 4 pieczemy chleb .


Składniki na chleb :

300g zakwasu
3/4 szklanki płatków owsianych górskich 
800-1000g mąki żytniej razowej 2000
wody tyle aby móc wszystko wymieszać ( ciasto ma być dość tępe)
opcjonalnie można dodać 2-3 garście ziaren lnu lub innych ziarenek



Wykonanie chleba 

Wszystkie składniki mieszamy w misce tak aby uzyskać dość tępe ciasto dające się jednak wymieszać łyżką.
Podłużną foremkę smarujemy olejem i posypujemy płatkami owsianymi lub otrębami .
Wkładamy ciasto łyżką i formujemy równo .
Następnie z wierzchu nożem lekko nacinamy we wzór szachownicy .
Można posypać ziarnem słonecznika .
Pozostawiamy do wyrośnięcia na około 8 godzin.
Czas wyrastania można skrócić jeżeli widzimy że ciasto znacznie podrosło.
Pieczemy ok. 1 h w piekarniku nastawionym na 180 C 





2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Smaczny i bardzo syci , jedna kromka na śniadanie i jest ok. :) Pozdrawiam

      Usuń